|
Komparativní analýza českého a francouzského spotřebitelského práva s důrazem na distanční smlouvy a rozbor příslušné francouzské právní terminologie s glosářem
KADLEC, Jakub
Hlavním cílem bakalářské práce je zpracování komparativní analýzy českého a francouzského spotřebitelského práva zejména v oblasti uzavírání smluv na dálku. Druhým cílem je provedení jazykového rozboru francouzských právních termínů a vypracování dvojjazyčného glosáře. Práce je rozdělena do pěti kapitol, které jsou vnitřně členěny na podkapitoly. První kapitola představuje pojem spotřebitelské právo a jeho charakteristické rysy. Druhá kapitola se věnuje právní úpravě spotřebitelského práva v České republice. Třetí kapitola je zaměřena na právní úpravu spotřebitelského práva ve Francii. Čtvrtá kapitola obsahuje porovnání české a francouzské právní úpravy spotřebitelského práva a v páté kapitole je proveden jazykový rozbor vybraných francouzských termínů. Součástí páté kapitoly je rovněž francouzsko-český glosář. Práce je ukončena závěrem se zhodnocením a obsahuje résumé ve francouzštině.
|
|
Specifika uzavírání spotřebitelské kupní smlouvy na internetu
Houdek, Zdeněk ; Patěk, Daniel (vedoucí práce) ; Liška, Petr (oponent)
Specifika uzavírání spotřebitelské kupní smlouvy na internetu Abstrakt Tématem této diplomové práce jsou specifika uzavírání kupní smlouvy se spotřebitelem na internetu, tedy taková specifika, která se objevují v průběhu procesu uzavírání smlouvy. Za cíl si klade popsat zvláštnosti, které se pojí s aspekty uzavírání tohoto typu smluv, a to ať už jako důsledky spotřebitelské ochrany, úpravy distančního charakteru smluv, nebo zvláštností internetového prostředí. Dále má za cíl najít způsoby, jakými lze tato specifika překonat, aby došlo k platnému uzavření kupní smlouvy. Za tímto účelem rozebírá platnou právní úpravu, kterou se pokouší implementovat na situace, které se s internetovým nakupováním pravidelně pojí, přitom poukazuje na možné odchylky v zahraničních úpravách, konkrétně v právních řádech Německa, Rakouska a Slovenska, v omezené míře také v právních řádech Maďarska a Francie. V závěru práce nabízí autorovy úvahy de lege ferenda. Práce vychází z teoretického vymezení smlouvy, z náležitostí procesu jejího uzavírání, ale i z náležitostí samotného právního jednání. Podrobně pracuje s úpravou kontraktačního procesu, která dostatečně nereflektuje typické způsoby vzniku smlouvy na internetu, a proto prochází jednotlivé fáze nakupování a snaží se určit, který úkon je nabídkou, který jejím přijetím a kdy...
|
|
Elektronické obchodování v české, v rakouské a německé úpravě
Náglová, Tereza ; Kotoučová, Jiřina (vedoucí práce) ; Švarc, Zbyněk (oponent)
Abstrakt: Práce se zabývá srovnáním právních úprav elektronického obchodování v Německu, Rakousku a České republice. Srovnává specifika uzavření smlouvy na internetu s klasickou úpravou uzavření smlouvy. Zvláštní pozornost je věnována spotřebitelským smlouvám a zvýšené ochraně spotřebitele při uzavírání smluv na dálku. Odrazem zvýšené ochrany spotřebitele je rozšířená informační povinnost dodavatele a právo spotřebitele na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu. Právním základem práce je úprava v občanských zákonících jednotlivých zemí a ve speciálních předpisech, do kterých byla implementována ustanovení směrnice 93/13/EHS, o nepřiměřených podmínkách ve spotřebitelských smlouvách; směrnice 97/7/ES, o ochraně spotřebitele v případě smluv uzavřených na dálku a obzvlášť pak směrnice 2000/31/EU, o elektronickém obchodě. Srovnání úprav potvrdilo předpoklad, že je jak oblast elektronického obchodování, tak oblast ochrany spotřebitele na evropské úrovni téměř stoprocentně harmonizována.
|
|
Vybrané problémy ochrany spotřebitele
POSPÍŠILOVÁ, Lenka
Téma mé bakalářské práce bylo Vybrané problémy ochrany spotřebitele. Vybrala jsem si elektronický obchod. V teoretické části mé práce jsem psala o důležitých pojmem ochrany spotřebitele, například ochrana spotřebitele, spotřebitel, práva a povinnosti prodávajícího a spotřebitele, reklamace, marketingový výzkum, zákony ochrany spotřebitele v České republice a Evropské unii, elektronický obchod, elektronická komerce, státní instituce ochrany spotřebitele, státní dozorové orgány, občanské spotřebitelské organizace, elektronické smlouvy apod. V praktické části mé práce jsem udělala marketingový výzkum. Dotazník měl celkem 21 otázek. Otázky jsem rozdělila do 3 okruhů: sociometrické otázky tzv.třídící, obecné otázky na ochrany spotřebitele a otázky na elektronický obchod. Dále jsem zhodnotila výsledky marketingového výzkumu a prezentovala jsem je pomocí tabulek a grafů. Z analýzy dat vyplynulo: dotazovaní mají velmi dobré znalosti o ochraně spotřebitele. Spotřebitelé vědí, kde najít informace a jaké prostředky ochranu spotřebitele zajišťují. Málo z nich využilo služby spotřebitelských organizací. Jsem toho názoru, že větší mediální publicita a přísun informací by byly dobrým krokem.
|